Svar: Solcreme til de små?
1. marts 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Rikke
Det lyder rigtig dejligt med en lille ferie og ca. 20 grader, - bare det var mig :)
Det må anbefales at smøre med solcreme, også selvom barnet er under 1 år. Det er langt bedre at smøre barnet end at risikere at barnet får en solskoldning.
Selvom I holder ham i skyggen, så vil solens stråler stadig være stærke og helt undgås kan de nok ikke. Derfor er det godt at bruge solcreme og langærmede bluser, en solhat osv. De særligt udsatte steder (hænder, kinder, ører) bør I smøre, når I bevæger jer rundt udenfor og solen skinner.
Det anbefales at man bruger mindst faktor 15 og at man bruger rigeligt af den. Til mindre børn vil jeg normalt anbefale en faktor 20-25 - også i Danmark. Derudover anbefaler jeg at man vælger at købe vandfast solcreme til børn, da den holder bedre. Det er vigtigt at smøre barnet ind 20 minutter før det skal ud i solen, så cremen kan nå at trænge ind i huden. Hvis barnet er blevet våd, tørret med et håndklæde eller lignende, så skal der smøres igen.
Solcremer skal både beskytte mod UVA- og UVB stråling og derudover bør man vælge produkter som er fri for parabener, parfume og andre skadelige stoffer. Du kan købe f.eks. Derma eller Neutral, som begge er svanemærket - de sælges i de fleste almindelige supermarkeder. Du kan også forhøre dig på apoteket eller hos Matas - flere produkter er i dag fri for parfume og hormonforstyrrende stoffer.
Jeg håber I får en rigtig dejlig tur, god rejse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske